תוכן דיגיטלי – מה צופן לנו העתיד ומה יקרה לתעשיית הכותבים?

anidor

נכתב ע"י anidor

כולנו מנסים ליצור תוכן חדש באתר שלנו כל הזמן.  בעלי אתרים רבים עושים זאת כדי לנסות ולייצר תוכן חדש ולשמור על אתר עדכני ודימני.  חלק גדול מהם עושה זאת כי גוגל אמר…  וחלק פשוט כי יש להם משהו חדש שחשוב להם להגיד / להעביר / לפרסם..

לא באמת משנה כעת הסיבה למה אתם מעלים תכנים לאתר או לבלוג שלכם, מה שכן משנה זה שבסופו של דבר אתם נדרשים לייצר כמויות בלתי פוסקות של תוכן ויש צורך ביצירת אסטרטגיית תוכן רחבה לאורך זמן שתעזור לכם לייצר את התכנים הרבים.

במצב כיום נוהגים לחלק את כותבי התכנים ברשת לשניים:  הכתבים-יוצרים והמעתיקים (או אם נשתמש בשפה יותר – אלו שלוקחים תוכן של אחר ורושמים אותו בשפה שלהם).     ככל שאתר ותיק יותר ונדרש לייצר תוכן זמן רב יותר, כך הוא נעשה "עצלן" יותר בגישתו ליצירת תכנים חדשים.  ובסופו של יום, התכנים המקוריים והטובים, הם אלו שמגיעים מהמקום האמיתי של לייצר ערך לגולשים ולספק מידע.   אגב אם תבחנו את העניין לעומק, תבחינו שהבלוגים המצליחים ביותר הם אלו שנוהגים לפרסם ולהעלות תכנים חדשים ומקוריים באופן שוטף על ידי מגוון כותבים שונים.

והיום יש כבר אפילו כותבי תוכן AI

.

AR-150x150 גם גוגל מחפשת את הכותבים היוצרים

כבר די קשה לדעת מי באמת כתב בימינו ומי ממחזר / מתרגם / מעתיק.  הכל נהיה מסחרה אחת ענקית של תוכן.  מרבית הכותבים נשענים כיום על המידע הרב הפרוס ברשת ולא תמיד קל לנו לדעת האם התוכן שאנו קוראים אכן מהימן ומשהו שנוכל להישען ולהתבסס עליו.

גם גוגל עושה מאמצים לאתר את כותבי התוכן.  גוגל מבינה שבסופו של יום מדובר באחוז קטן מכלל כותבי התכנים שמופיעים ברשת.  זו  גם הסיבה שהיא אפשרה לפני שנתיים לכותבים לקחת בעלות על התכנים שלהם דרך גוגל פלוס (rel author) וליהנות מתמונת הכותב   שלהם ישירות בתוצאות החיפוש..   (אגב, לאחרונה החליטה גוגל להסיר את התמונות מתוצאות החיפוש, אך הבעלות על התוכן עדיין נשארה בעינה).  תהליך זה נעשה כחלק מההבנה של גוגל והצורך לזהות מיהם אותם יצרני תוכן בולטים בכל נישה ובכל תעשייה.  גוגל מבינה שיש גרעין מצומצם של יצרני התוכן המקורי והמוביל ברשת.  היא מבינה שתחתיהם יש המון כותבים שלמעשה   ממחזרים / מתרגמים / מעתיקים את התוכן ויתר הרשת הם צרכני תוכן.    גוגל מנסה לזהות את הכתבים הבולטים ולתת עדיפות בקידום התכנים שלהם בגוגל.  כך עם השנים, החלו להיווצר המון ספקולציות על קיומו של Author rank ועל השפעתו ההולכת וגוברת על  תוצאות החיפוש.

אז במצב שנוצר, באמת קשה לזהות מיהם כותבים ומייצרי תוכן מקורי ובעל ערך ומי הם ממחזרים / מעתיקים / מתרגמים וכו'..

קודם כל איך גוגל רואה את זה?

בגדול לגוגל אין בעיה ממשית אם אתם מתרגמים תכנים או לוקחים תכנים של אחרים וכותבים אותם בשפה שלכם.  הבעיה האמיתית של גוגל היא עם העתקות / הכפלות תכנים – מצב בו מועתק תוכן במלואו מאתר אחד לאחר.  יש כאן גם בעייה של קניין רוחני וגם בעיה כמובן של יתירות מבחינת גוגל שרוצה לשמור על אינדקס נקי מתוצאות כפולות.

מאט קאטס התייחס בזמנו לנושא תרגום תכנים והאם הם מותרים בעיני גוגל.  התובנה העיקרית הייתה שגם אם מתרגמים (וזה בסדר) עדיין רצוי לקחת כל תוכן ולתת לו קצת ערך נוסף משלכם, פסקה נוספת, תרגום של הדברים לפי איך שאתם רואים אותם וכדומה.

בכל הקשור למחזור תכנים, גם כאן אין לגוגל בעיה ממשית – כל עוד לא מדובר בתוכן שממש נשען בצורה מובהקת על תוכן אחר ולמעשה לא מוסיף משהו מעבר אליו.  במקרים כאלה יש צורך במשנה זהירות וההמלצה שלי לפחות היא שאם כבר אתם נשענים על תוכן כלשהו – עדיף שתשענו על מספר תכנים שונים.

גם אני (שיצא לי לכתוב בחיי כמה עשרות אלפי מאמרים להערכתי) פעמים רבות נשען על מקורות נוספים.  ההבדל הוא שאני לא נשען על מקור אחד באופן מובהק – אלא מרכז לעצמי מספר מקורות שאני מעריך כמובילים ואמינים באותו נושא עליו אני כותב, קורא את כולם, מעבד את המידע וכותב פוסט חדש לגמרי שאמנם נשען עליהם אך לא מעתיק אף חלק מהם.

תעשיית כותבי התוכן

אחת הבעיות העיקריות כיום, היא תעשיית כותבי התוכן.  בדומה לתחומים וענפים רבים אחרים, יש עודף היצע מה שמוביל למצב שנוצר זילות בתחום.  כתבתי בזמנו על הבעיה הגדולה שיש בזילות ענף כותבי התוכן – מה שגורם לדרישות מחירים הזויות וכפועל יוצא מכך מרדד משמעותית את איכות התכנים ברשת.

הרי כתב תוכן שמקבל 30 ש"ח למאמר – כמה השקעה נראה לכם שבאמת תקבלו ממנו?  מידת ההשקעה שלכם בתוכן היא היקש ישיר למידת ההשקעה של הכותב בתוכן.  וכמו שאמרנו הרבה פעמים בשנים האחרונות – המיקוד שלכם צריך להיות על איכות ולא על כמות.  עדיף יהיה להעלות מאמר אחד סופר איכותי בשבוע מאשר 7 מאמרים "בינוניים" שיעלו כל יום.

כותב תוכן

תוסיפו לכך את העובדה שענף הכותבים עמוס היום בהמון אנשי מקצוע שמחפשים להתקיים וביניהם: עיתונאים, בלוגרים, סופרים, חוקרים ואנשי מקצוע משלל תחומים שמחפשים השלמת הכנסה צדדית ורוצים לכתוב מאמרים בתחום הידע והעיסוק שלהם.  כל הח'ברה האלה בדומה להמון אנשים שמציעים את מרכולתם ברשת – הם לא קופירייטרים – הם ספקי תוכן לפי דרישה.

 

הסינון הטבעי שתעשיית התוכן עוברת

אחד הסממנים הבולטים שמאפיינים את תעשיית כותבי התוכן באינטרנט הוא נושא מילות המפתח.

מאז שגוגל הפכה לשם דבר באינטרנט, כולנו התחנכנו לעבוד לפי הסטנדרט של גוגל ולשבץ במסגרת כל תוכן את מילות המפתח החשובות בו.

אז נכון, התחום השתפר בעשרות מונים מהרפש שקיבלנו בתכנים השונים עד לפני מספר שנים (בין היתר בזכות עדכונים כמו גוגל פנדה), אך עדיין מרבית כותבי התכנים היום מועסקים בעיקר על מנת לייצר תכנים שיקדמו מילות מפתח שונות ולא באמת לייצר ערך לגולשים (כמו שאמרתי יש שינוי חיובי בעניין).

 

השינוי שמתרחש ברשת הוא חיובי מאוד כי אולי הוא סוף סוף יזכיר לכל כותב מהי הסיבה שמלכתחילה הוא נהיה כותב והאם באמת יש לו את מה שנדרש על מנת להיות כותב תוכן.

אני חושב שבסופו של דבר זה גם יתרום משמעותית לשיפור ענף הכותבים ולסינון טבעי של כאלו שפשוט לא עומדים בדרישות או כאלו שרק מעתיקים וממחזרים תכנים.  התוכן יחזור להיות מה שהוא היה ותהיה השקעה רבה יותר מצד הכותבים.

כמובן שזה מאוד תלוי בבעלי האתרים ובאלו שמחליטים כמה לשלם לכותבים…   אך גם בעלי האתרים מבינים כיום שיש תכנים שפשוט לא שווה לכתוב ולהעלות אותם לאתר.

כותבי תוכן צריכים להיות מה שהם נועדו להיות:  עיתונאים, מספרי סיפורים, אנשי מקצוע שיודעים להעביר את המסר בצורה הטובה והברורה ביותר, כאלו שיודעים לחקור ולספק מידע מהימן ומקצועי, כאלו ששגיאות כתיב והגהה הם לא מנת חלקם. כותבים הם אנשי מקצוע שיצירתיות היא חלק עיקרי במה שמשפיע על סגנון הכתיבה שלהם ולא יכולת האיסוף והמחזור שלהם, כאלו שהתשוקה מורגשת בכתיבה שלהם.

 

איך תדעו אם אתם מעתיקים וממחזרים ולא כותבים מקצועיים?

  • אין לכם תשוקה למקצוע ולכתיבה – אתם מסתכלים על זה נטו כמקור הכנסה כלשהו
  • אתם מוכנים לכתוב על כל נושא – גם אם אין לכם טיפת ידע והבנה בו.    סייג בנושא זה: כותבים נדרשים פעמים רבות לכתוב על נושאים שאין להם רקע בו וזה בהחלט אפשרי. אך ישנם תחומים בהם חוסר ידע מקצועי והבנה בתחום יפגעו משמעותית באיכות התוכן ובערך אותו הוא מספק.
  • אנשים כאלו לרוב לא נוהגים לקרוא תכנים אחרים / ספרים וכדומה
  • נוהגים לספור מילים במקום לכתוב תכנים ואז לראות כמה יצא להם.
  • מתמחרים את עצמם לפני מספר מילים.  אם נדרשו לכתוב כמות מסוימת של מילים – זו הכמות שהם יספקו.
  • לא כותבים בזמנם החופשי ועל נושאים אחרים שמעניינים אותם
  • לא תמיד גאים לקחת קרדיט על התכנים שלהם
  • לא באמת אכפת להם מה הפידבק של ציבור הגולשים על התכנים שלהם – האם התכנים מייצרים המרות, משותפים ברשתות חברתיות וכו'..
  • ניגשים לכל נושא בצורה אובייקטיבית

חשוב לי לציין בנושא זה:

יש הרבה מאוד אנשים שנכללים בסעיפים שנרשמו לעיל. זה לא הופך אותם לאנשים פחות טובים, במציאות של היום רבים מאיתנו פשוט מחפשים להתקיים. אך צר לי, רוב האנשים שעונים לסעיפים הנ"ל הם לא כותבים מבטן ומלידה, הם לא אנשים שזה הכוח שמניע אותם וזה מה שהם רוצים לעשות בחייהם, הכתיבה היא לא חלק אינטרגרלי מחייהם – היא משהו שמספק להם הכנסה.

 

ragazzo indica serioקופירייטר או עיתונאי או אפילו בלוגר רציני הוא:

  • אחד שתחום עיסוקו העיקרי הוא כתיבה
  • אחד שניתן להגדיר אותו כיוצר
  • מישהו שיש לו אג'נדה ודעות אותם הוא מעוניין להעביר במסגרת התוכן
  • מבחינתו כתיבת תוכן היא אמצעי שיווקי הנשען על תובנות מעולם הפסיכולוגיה
  • לרוב ירכוש הבנה וידע בתחומים עליהם הוא כותב
  • חוקר לעומק על מנת להבין מיהו קהל היעד אליו הוא פונה ומהי הפעולה הנדרשת לביצוע על ידי אותו קהל בסיום קריאת התוכן הנדרש
  • אוהב לחקור, להבין דברים לעומק ולעקוב אחר מגמות ודעות שונות
  • אוהב לקרוא
  • כותב בזמנו החופשי

 

כמה טיפים למי שהחליט שכתיבה זו דרך חיים ומקצוע בשבילו:  

  • המיתוג שלכם מאוד חשוב – תתחילו לכתוב מאמרים אורחים בבלוגים ואתרים מובילים
  • נהלו בלוג באופן קבוע
  • נסו להתמקד ולהתמחות בתחומי ידע שונים וספציפיים
  • נטוורקינג – אתם חייבים שיכירו אתכם בתעשייה שלכם, התחברו לגורמים מובילים ובעלי השפעה בתעשייה ובנישה בה אתם מתמחים.  אם אתם ממתגים את עצמכם ככותבי תוכן בתחום הרפואי – רצוי שיהיו לכם קבלות בתחום ואנשים שאתם עובדים אתם ובקשר אתם באופן קבוע.
  • התנסו ביצירת תכנים מסוגים שונים:  מדריכים, e-book,  תוכן שיווקי לדפי נחיתה, דפי בית, ניוזלטרים, סיפורים, ניהול תוכן במדיה חברתית, טורים עיתונאיים / טורי דעה, פוסט אורח ועוד..
  • תתחילו להתעניין בעולם התוכן השיווקי והפרסומי – תלמדו יותר על שיווק ואיך מייצרים אינטראקציה עם גולשים, איך מוכרים באמצעות תוכן, איך מחזקים מותג, איך יוצרים מערכת יחסים, איך מונעים דיסוננס אצל הלקוחות, פרסונליזציה וכתיבה לאוכלוסיית יעד ספציפית, היכולת להיות ממוקד ולהבין מה חשוב ומה לא.  תקראו סלוגנים פרסומיים, תשמרו לעצמכם דפי נחיתה עם תוכן שהתחברתם אליו, נסו להבין מה מניע גולשים ואילו נקודות לחיצה מפעילות אותם.

 

העתיד של תעשיית התוכן הדיגיטלי:

בעיניי, אם נרצה או לא, תעשיית התוכן הדיגיטלי נמצאת עמוק בעיצומו של שינוי חיובי.

הגלגל יחזור לאחור והתוכן יחזור לעמוד בחזית התעשייה גם מבחינת איכות ומקצוע.

זה התחיל עם עיתונאים ואנשי מקצוע רציניים, עבר לזילות משמעותי בעקבות התפשטות הצורך בתכנים באינטרנט והצורך ביצירת תכנים ובזול, ולדעתי המגמה תחזור לכיוון תוכן מקצועי בעתיד הקרוב.

העתיד הוא בכותבים מומחים בנושאים שונים.

המיקוד של גוגל ב- Authors, לצד עדכוני פנדה – מתחילים לחלחל גם אצל בעלי האתרים שמתחילים להבין שאמנם צריך ליצור תוכן, אך לא כל תוכן שווה ליצור ולהעלות לאתר.

העתיד הוא בכותבים מומחים שיכתבו תוכן מקצועי איכותי לאתרים השונים עם מתן ערך אמיתי.  זה אולי יוריד את כמות התכנים וכנראה שיעלה את המחיר שלהם באופן משמעותי אך תהיה לכך תרומה אדירה לאיכות התכנים והאתרים השונים וגם החזרת עטרה ליושנה והכבוד האבוד של העיתונאים והכותבים.

    ימימה ביסמוט
    10 בJuly 2014

    בס"ד
    מסכימה לגמרי. לו הלקוחות שלי היו יודעים, שאני מוכרחה לכתוב והתשלום בעצם זו תוצאת לוואי של העניין הייתי בבעיה. 🙂

    אופיר
    10 בJuly 2014

    מאמר ברמה יפה , ניכר שנכתב מהלב , אפרופו כתיבת תוכן איכותית ....

    דני וקסלר
    10 בJuly 2014

    כרגיל מאמר בעל ערך מוסף ומעשיר , תודה.
    גם אם משתדלים לכתוב תוכן מקורי ובעל ערך ולא פונים לכותב תכנים שיכתוב עבורך תוכן בעלות ממוצעת של 40-60 ש"ח לא ברור עדיין כיצד גוגל יודע להעריך שאכן מדובר בתוכן בעל ערך . ומה אתה בעצם מציע לא לשבץ מילות מפתח בתוכן בצורה חכמה כי גוגל יודע להעריך תוכן טוב ?!
    באיזה מינון אתה מציע לבעל אתר ממוצע להוסיף מאמר לבלוג שלו ... ומתי כדאי לו את אותו מאמר שעלה לו במאמצי כתיבה לא מעטים לפרסם באתר של עצמו או לחילופין לפנות לבעל אתר או בלוג ממותג ולהציע שם את המאמר . אלו התלבטויות שלדעתי עולות כל פעם מחדש ורציתי לשמוע את דעתך בעניין ...
    ובכלל אם כותבים בשגיאות בעברית (מעת לעת קורה לכל אחד ... אחד יותר ואחד פחות) - האם גוגל יודע בכלל לזהות שגיאות בעברית ?
    אשמח לשמוע ממך תובנות בנושאים שהעליתי, תודה מראש

      אנידור
      10 בJuly 2014

      הי דני
      מה שלומך? תודה על ההתייחסות
      כהרגלך מספר שאלות בתגובה אחת... אשתדל להתייחס לכול 🙂
      לגוגל לא חסרות דרכים להעריך האם מדובר בתוכן איכותי - בין היתר זמן שהייה של גולשים, אינטראקציה עם התוכן, שיתופים ברשתות חברתיות, קישורים שהתוכן מקבל, ללא שגיאות כתיב ועוד..
      מילות מפתח עדיין יהיו מסביב אך לא העיקר. הן בהחלט יכולות ויופיעו עדיין בכותרות המאמרים, כותרות משנה ואולי גם על גבי תמונות וכדומה.. פשוט כל ההתייחסות למילת מפתח כחלק מרכזי ממאמר מאבד מחשיבותו (במיוחד לאור הפיכתו של גוגל למנוע סמנטי יותר מיום ליום)..
      אני ממליץ לכל בעל בלוג / אתר להעלות כמה שיותר תכנים לאתר - כל עוד יש לו אכן במה לתרום ולא מדובר בתכנים שהועלו רק לשם העלאתם לאוויר.. ממליץ להסתכל על המתחרים ולראות כמה תכנים הם מעלים לאתר שלהם. אגב תוכן זה לא רק המילה הכתובה, ניתן גם להעלות סרטונים, תמונות, מדריכים, מוצרים ועוד.
      לגבי שגיאות בעברית - בספק אם גוגל מזהה (אם כי גם כאן הוא בהחלט משתפר) - אבל הגולשים מזהים וזה בהחלט משפיע על פחות המרות ואף על באונס רייט גדול יותר.

    הובי ניטרו
    14 בJuly 2014

    תודה רבה על המידע החשוב .
    אחד מהמאמרים היותר חשובים שקראתי בחיים .
    עדיין מעוניין לדעת איך עושים את התמונה מצד ימין של הדסקריפשיין .
    זה דונאל ( אופניים חשמליות ) .

      admedia
      15 בJuly 2014

      הי דונאל
      בדיוק לאחרונה גוגל החליטה להסיר את כל התמונות מתוצאות החיפוש (rel author)
      אך עדיין ניתן לקחת בעלות על תכנים דרך הפרופיל בגוגל פלוס

        אורי זילברשטיין
        21 בAugust 2014

        פשששש... איך לא נתקלתי במאמרים האלה לפני כן, מאמרי "אנידור" קלאסיים :). לגבי ה REL AUTHOR. זה נראה שהם הסירו את זה לחלוטין ועם זאת אני מקבל שגיאות בכלי מנהל אתרים והמלצות מהכלי לשים microdata של author - מוזר לא?

          אנידור
          25 בAugust 2014

          נראה לי שגוגל בעצמכם לא סגורים על זה כרגע...
          בכל מקרה, הערכה שלי, כמו כל דבר שיש לגביו בהלת המונים - גוגל ינסו למזער את החשיבות שלו.
          דיברו הרבה על rel author אז כולם רצו ועשו תמונת כותב בתוצאות החיפוש.
          אחרי שכולם עשו את זה וכל אינסטלטור הפך לכותב רשמי בגוגל - גוגל החליטו לצנן קצת את ההתלהבות ולשלוח אנשים לחפש דברים אחרים להשפיע עליהם.
          מזכיר לך את ה- PAGE RANK?

    "אחרת" כתיבה, עריכה ושדרוג תוכן ותרגום
    15 בJanuary 2015

    אכן קיימת מגמה של ציפיות תימחור המבזות את התחום.

    עדיין לגוגל, להבנתי, כילים מוגבלים לאתר את הכותבים המקוריים, לבדלם ולטפחם.

    עדיין גוגל מייצר לחץ רב על בעלי האתרים להפקה והצגה של תוכן, לחץ שמייצר מצידו התוכן מלאכותי (מילים בקילו..) במקרה הטוב ומביש במקרה הפחות טוב.

    אני מתקשה לראות את הרוורס במגמה, זה נראה לי יותר משאלת לב מאשר מציאות בשטח.

    מירה

השאר תגובה

צרו איתנו קשר

פוסטים נוספים

בעולם הדיגיטלי התחרותי של ימינו, משווקים ובעלי אתרים נדרשים להיות ערניים ומעודכנים בכל רגע נתון. לא מספיק רק ליצור תוכן איכותי ולקוות שהקהל יגיע

על פי ההגדרה היבשה "פרומפט הוא סוג של קלט בדוגמת הנחיה, שאלה או שאילתה המוזנת לתוך מודל שפה או בינה מלאכותית, כדי לקבל תצר

בעידן הדיגיטלי זמן הוא קריטי, וזה נכון גם בעולם ה-SEO. אחד האתגרים הגדולים ביותר לבעלי אתרים הוא להבטיח שדפים מהאתר שלהם מתאנדקסים במהירות על

גוגל דיסקבר (או ה- FEED של גוגל) הוא הממשק של גוגל שממליץ על תכנים רלוונטיים ישירות מתוך אפליקציית גוגל במובייל (אנדרואיד/אפל).   כחלק מהתהליך שבו

בגלישה באתרי אינטרנט או בקריאת מגזינים ועיתונים אנחנו ניתקל ב3 סוגים עיקריים של כתיבה: מאמר , ידיעה חדשותית וכתבה. ההבדלים ביניהם לא תמיד ברורים

אחד הנושאים שכל איש SEO (כולל אני בשנים האחרונות) נוהג לציין את חשיבותו בהקשר של מחקר מילים וכתיבת תוכן SEO לאתר, הוא נושא ה-