כתיבה יוצרת

admedia

נכתב ע"י admedia

בעבר כתיבה יוצרת הייתה כתיבה שהמטרה שלה ליצור טקסט ספרותי כגון סיפורת (פרוזה), מחזה שירה וכן הלאה. אך היום אנחנו מבינים שכתיבה יוצרת יוצאת מתוך הגבולות הללו ומתפרשת הלאה, כך כתיבת תסריטאים נכנסת לתוך עולם זה של יצירתיות והיא שונה בתכלית מכתיבת מחזות (זאת כי יש לקחת בחשבון גם שילובי מוזיקה, צילום, עריכה וכן הלאה). כמו כן ישנו שימוש בכתיבה יוצרת גם בסוגי כתיבה אחרים כגון כתיבת תוכן עיתונאי.

כאשר מדובר באומנות ישנה אמונה רווחת כי אדם נולד עם כישרון וכי משם הדרך צלולה להצלחה וודאית ובלתי מעוררת או כישלון חרוץ בהתאם לרמת כישרונו. אך המציאות שונה מכך, אדם כישרוני כלל שיהיה עודנו זקוק ללמידה לשם התפתחות אמיתית ומעבר לכך, הוא זקוק לעבודה קשה.

כתיבה יוצרת דורשת כל זאת ואף יותר, ארנסט המינגווי, הסופר האהוד אשר זכה בפרס נובל לספרות, היה נוהג לכתוב מידי יום ביומו על מנת לשפר את כתיבתו ועל מנת "להתאמן". על מנת להגיע לרמה גבוהה מאוד של כתיבה יש צורך בלימודי כתיבה יוצרת. היום ישנה אופציה ללימודים גבוהים לכתיבה יוצרת, דבר שלא היה קיים בעבר. בעבר ניתן היה לעשות קורסים שונים, רובם יחסית קצרים. היום מי שרוצה לעסוק בכתיבה כל חייו יכול גם לעשות תואר בכתיבה ולקחת את האהבה שלו גם לתוך העולם האקדמאי. ביה"ס לאומנות מנשר מציע לכם את האופציה של תואר בכתיבה, זאת כי ניתן לשלב בין לימודים במנשר ולימודים באוניברסיטה הפתוחה ולצאת לאחר ארבע שנים עם תואר במדעי הרוח והבנה עמוקה בעולם הכתיבה והשירה היוצרת.

בלימודי כתיבה שהם חלק מתואר בכתיבה ניתן ללמוד פרוזה, שירה, תסריטאיות, מחזאות, כתיבה עיתונאית, ספרות ילדים, לימודי עריכה, ביקורת ספרות, כתיבה מסאית, תחקיר דוקומנטארי, לימודי תרגום, כתיבת טור וביקורת תרבות, ניתוח ספרותי ועוד. במילים אחרות לימודי כתיבה, נותנים לכם כלים לכל סוגי הכתיבה האפשריים, אתם זוכים להתנסות ולקבל ביקורת מן המרצים הטובים ביותר והחשוב ביותר, אתם זוכים "להתאמן" – אתם זוכים לכתוב מדי יום ביומו במסגרת שלא נותנת לכם לוותר לעצמכם. אתם זוכים לשפר ולשכלל את טכניקות הכתיבה שלכם כפי שהמינגווי נהג לעשות מידי יום ביומו.

מעבר לכך לימודי הכתיבה מלמדים אתכם את השלבים הנכונים בכתיבה יוצרת, תהליך בניית הדמות (במקרה ומדובר בספרות או מחזה), יצירת דמויות משנה, התפתחות העלילה, שימוש במטאפורות והסמלה, יצירת רבדים שונים בטקסט והנחלת סאבטקסט כאשר צריך. הנחיה באספקטים אלו של כתיבה יכולים לעזור לכם לסיים סיפורים שהתחלתם ונתקעתם בהם או לפתח רעיונות ראשוניים. כמובן שלימודי הכתיבה משלבים גם לימודים תיאורטיים רבים הכוללים קריאה ובחינה של עולם הספרות.

בימינו תואר ראשון הפך לחשוב יותר מתמיד, היום כל עבודה דורשת לראות תעודה. בעבר תואר בכתיבה לא היה נחוץ למי שרוצה לעסוק באומנות הכתיבה, אך בעולם בו אנחנו חיים היום מתעורר צורך עז ליצור לעצמנו רשתות ביטחון. תואר בכתיבה ולימודי כתיבה בשביל מרבית האנשים מהווה את רשת הביטחון הזו, כמו כן מקום להתפתחות אישית.

לראשונה בישראל ניתן לשלב בין כתיבה יוצרת על גווניה עם הצורך הפרקטי של העולם החיצוני בתואר. כך ישראל מצטרפת למדינות מערביות מתקדמות שמציעות את האפשרות הזאת כבר כמה שנים. כך אם תחפשו לימודי כתיבה בארה"ב תוכלו להגיע לשלל תוכניות של תואר בכתיבה כגון התוכנית ללימודי כתיבה של אוניברסיטת קולומביה שבניויורק.

האפשרות הזאת להתפתח הן בעולם האקדמי על ידי תואר בכתיבה והן בעולם המעשי היא נפלאה וחדשה לעולם הכתיבה היוצרת שבמדינת ישראל והיא מאפשרת לאנשים רבים ללכת בעקבות חלומם, לפתח את כישרונם וליצור, שכן היצירה היא אבן היסוד של ההתפתחות האנושית.

"אומנות אינה מילוי צורך קיים, אלה יצירה של צורך חדש. העולם לא נזקק לסימפוניה החמישית של בטהובן עד שהוא יצר אותה. כעת, לא נוכל לחיות בלעדיה" (לואיס קאן).

מי ייתן ולא נוכל להמשיך לחיות ללא היצירות שלכם, בהצלחה.

השאר תגובה

צרו איתנו קשר

פוסטים נוספים

בעולם הדיגיטלי התחרותי של ימינו, משווקים ובעלי אתרים נדרשים להיות ערניים ומעודכנים בכל רגע נתון. לא מספיק רק ליצור תוכן איכותי ולקוות שהקהל יגיע

על פי ההגדרה היבשה "פרומפט הוא סוג של קלט בדוגמת הנחיה, שאלה או שאילתה המוזנת לתוך מודל שפה או בינה מלאכותית, כדי לקבל תצר

בעידן הדיגיטלי זמן הוא קריטי, וזה נכון גם בעולם ה-SEO. אחד האתגרים הגדולים ביותר לבעלי אתרים הוא להבטיח שדפים מהאתר שלהם מתאנדקסים במהירות על

גוגל דיסקבר (או ה- FEED של גוגל) הוא הממשק של גוגל שממליץ על תכנים רלוונטיים ישירות מתוך אפליקציית גוגל במובייל (אנדרואיד/אפל).   כחלק מהתהליך שבו

בגלישה באתרי אינטרנט או בקריאת מגזינים ועיתונים אנחנו ניתקל ב3 סוגים עיקריים של כתיבה: מאמר , ידיעה חדשותית וכתבה. ההבדלים ביניהם לא תמיד ברורים

אחד הנושאים שכל איש SEO (כולל אני בשנים האחרונות) נוהג לציין את חשיבותו בהקשר של מחקר מילים וכתיבת תוכן SEO לאתר, הוא נושא ה-