זכויות יוצרים באינטרנט

זכויות יוצרים באינטרנט
admedia

נכתב ע"י admedia

אחת הבעיות הגדולות כיום בשיווק דיגיטאלי היא הפרת זכויות יוצרים באינטרנט.

כולנו מכירים בכוחו של האינטרנט וביכולת של כל בעל עסק ומפרסם לזכות בנתח גולשים ממוקד ואיכותי בעלויות נמוכות.

אך מאז שהציבור הרחב זיהה את הפוטנציאל הגלום במסגרת פרסום אתרים באינטרנט החלו לצוץ מאות ואף אלפי אתרים חדשים מדי יום שלא מחדשים שום דבר ולמעשה במקרים רבים מופיעים כאתרים תאומים לאתרים אחרים ברשת – עם עיצוב זהה ובמקרים מסוימים גם תכנים זהים.

 

איפה הבעיה נוצרת?   הבעיה העיקרית היא כאשר נעשית העתקה של תכנים ועיצוב בין אתרים ברשת.    חשבו על סיטואציה בה השקעתם את מיטב כספכם וזמנכם בבניית ועיצוב אתר מושקע, עם לוגו ייחודי וכמובן תכנים איכותיים שכתבתם במיוחד וזמן קצר אחר כך אתם מגלים שאותם התכנים מופיעים כעת גם באתרים אחרים ברשת.

לא מדובר בתופעה נדירה אלא לצערנו מקרים שקורים באופן שוטף באינטרנט של ימינו.

בעלי אתרים רבים אינם מעוניינים להשקיע זמן וכסף , ומעדיפים להעתיק תכנים , קטעי עיצוב , תמונות ושאר ירקות.

הפרת זכויות יוצרים באינטרנט – מה מעתיקים מכם?

  • תמונות
  • עיצוב – צבעים , פונטים, לוגו, תבנית
  • תכנים

 

איך גוגל רואה את זה?

הבעיה מחמירה בכל הקשור לקידום אתרים , שכן בעיני גוגל העתקת תכנים נחשב לשיטת קידום אתרים פסולה שבמקרים רבים גוררת עונשים מגוגל.

העונשים יכולים לבוא לידי ביטוי בהורדה של האתר עשרות מקומות לאחור ואף הרחקתו והסרתו מתוצאות החיפוש.

מדובר בסיטואציה בעייתית כיוון שבמקרים רבים גוגל לא יודע להבחין מי הוא המקור ומי הוא ההעתק (גנב התוכן).    גם אם תוכן מסוים הועלה לרשת קודם , זה עדיין לא אומר שהוא המקור של אותו תוכן.

זכויות יוצרים באינטרנט
זכויות יוצרים באינטרנט

מי מעתיק ממני תוכן?

העתקת תוכן הידועה גם בשם המקצועי הכפלת תוכן בין אתרים , נגרמת כאשר אתר אחד מעתיק תכנים וקטעי טקסט שלמים מאתר אחר.   גוגל אוסר על העתקת תכנים ומעניש את האתר המעתיק.  הבעיה היא שלא תמיד גוגל יודע מי העתיק ממי.

כדי שנוכל לבדוק האם מעתיקים תכנים מהאתר שלנו מומלץ להיעזר באתר   copyscape , שם תוכלו לבדוק האם יש אתרים שמשכפלים את התכנים מהאתר שלכם.

גניבת זכויות יוצרים באינטרנט

קיימים כיום אלפי מקרים של גניבת זכויות יוצרים באינטרנט.  קיימת בעייתיות הנוצרת מהפריצות הקיימת באינטרנט ועל כן כל מקרה נבחן לגופו.

העונש המוטל כיום על גניבת זכויות יוצרים הנו מינימום של 10,000 ויכול אף להגיע ל- 20,000 ₪ ויותר.     בכל מקרה בו מוגשת תביעה על העתקה וגניבה של תכנים בין אתרים, נבדק המקרה לגופו.  לרוב, גם אם נגנבו מספר פריטים מאתר מסוים – ההתייחסות תהיה להפרה יחידה בלבד , שכן מדובר בגניבה מאותו אתר.   במידה ומדובר בגניבה מכמה אתרים שונים, קשה יותר להוכיח זאת ובית המשפט נדרש לבדוק אילו אלמנטים הועתקו.     פרמטר חשוב שמשפיע על מידת הגניבה הוא השימוש שנעשה בתכנים הגנובים / מועתקים.  במידה והאתר המעתיק עושה שימוש בתכנים למטרת רווח כספי והונאה של הגולשים על חשבון המקור – העונש יהיה חמור יותר.    כך למשל אם אתר מסוים יזדהה לאתר אחר וימכור שם מוצרים – מדובר בעבירה חמורה ביותר.

 

קידום מותגים  – האם מדובר בהפרת סימני מסחר באינטרנט?

אחת האסטרטגיות הבולטות של מקדמי אתרים הן קידום שמות מותגים מתחרים.

כך למשל אם אתה בעל עסק בתחום הסרת שיער למשל, וודאי תבחינו שאתרים רבים יקדמו סימני מסחר באינטרנט כמו "פרופורציה" שמייצג שם חברה ותיקה ובולטת בתחום.

אך האם קידום הביטוי פרופורציה באתרים שונים מעיד על הפרת זכויות יוצרים באינטרנט ושימוש אסור של סימני מסחר באינטרנט?

במקרה זה מדובר בנקודה מאוד רגישה, שכן יש לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק האם האתר מזדהה בתור המותג ומנסה להגדיל את רווחיו בכך.

 

איך נמנע מהפרת סימני מסחר וזכויות יוצרים באינטרנט?

אם אנחנו מקדמים אתר בביטויים של מותגים, האחריות שלנו מתחילה כבר בתהליך האופטימיזציה וכמובן במהלך כתיבת תוכן לאתר.   במידה ואנו מקדמים את הביטוי פרופורציה ואנו משבצים את הביטוי בtitle  של אותו דף – עלינו להקפיד לא להציג את עצמנו כפרופורציה לשווא.   זאת אומרת שמומלץ שבאותו title  נרשום את שם האתר שלנו ולצידו נרשום:  המותג "פרופורציה".   בנוסף גם בתגיות בתיאור עלינו לוודא שאנו לא יוצרים הונאה ולא מזדהים בשם המותג.

כתיבת מאמרים על מותג צריכה להיעשות בגוף שלישי ולא בגוף ראשון (שכן אז זה יכול להיראות כאילו אנחנו מזדהים בתור המותג).  ניתן לכתוב מאמר על כל מותג ולהציג סקירה כללית ללא הונאה של הגולשים.

 

פרמטרים נוספים שיש לבחון במקרי הפרת זכויות יוצרים באינטרנט

מקוריות היצירה:  בכל מקרה של הפרת זכויות יוצרים נבדקת מקוריות היצירה – האם מדובר בתוכן או יצירה שהושקע בה זמן ועבודה,  האם נגנב אלמנט שתרומתו לחברה ולתרבות גדולה?    כמו כן בכל מקרה יש לבחון האם ההפרה נעשתה במזיד ובמתכוון או שמא נעשתה בתום לב.    ככל שההפרה גרמה נזק כספי ו/או תדמיתי רב יותר למקור (בעקבות שימוש מסחרי בהעתק)  – כך העונש יהיה חמור יותר.

.

סימני מסחר

כל אדם יכול לרשום שם או תמונה מסוימת (למשל לוגו) בתור סימן מסחרי בתשלום.  בעצם הבעלות על סימן מסחרי , חל איסור על כל אדם ובעל עסק אחר לעשות שימוש מסחרי באותו סימן מסחרי.

 

 

סימני מסחר בקידום אתרים בגוגל

כפי שציינתי מקודם , מקדמים רבים מסתכנים בהפרת סימני מסחר במהלך קידום אתרי אינטרנט.   קידום אתרים בגוגל נשען על בחירת מילות מפתח בעלות ביקוש רב.  לא מפתיע לגלות שיש ביקוש וחיפושים רבים לשמות מותגים.  רבים מאותם מותגים מוגנים כסימני מסחר ושימוש מסחר בשמות אלה מעמיד כל אתר בסיכון להפרת סימני מסחר.

לכן , כפי שציינו מקודם , מדובר בנושא מאוד רגיש – זה לא אומר שאסור לכתוב מאמר על מותג מסוים , אך יש להיזהר בהונאת הגולשים.  במידה ועשוי להתפרש כאילו האתר בו נכתב המאמר מזדהה בתור המותג בעל הסימן המסחרי – הוא צפוי להיתבע על כך.

 

סימני מסחר במסגרת קידום ממומן

הפרה נוספת של סימני מסחר קיימת במסגרת קמפיין פרסום בגוגל.    קמפיין זה נשען על פרסום מודעות ממומנות המופיעות בחיפוש אחר ביטויים מסוימים.  בדומה להפרה המתרחשת בעת קידום בגוגל, גם כאן מתבצעת הפרה, כאשר בעלי אתרים רוכשים את מילות המפתח של המותגים בעלי סימני המסחר.  כך בכל פעם שגולש יקיש את שם המותג המתחרה , תופיע מודעת פרסום של אתר מתחרה.

כיום אין פסיקה והכרעה חד משמעית בנושא, ולמעשה מותר לכל בעל אתר לקדם את עצמו בקמפיין ממומן ולהופיע כאשר גולשים מחפשים שמות של מתחרים, אך כפי שהדגשנו יש להיזהר בנושא ולא להצטייר בגניבת זהות המותג.

בכל מקרה במידה ואתם רושמים על אתר או מותג אחר, מומלץ שתוסיפו קישור אליו.

 

אז על מי האחריות?

בכל הנוגע להעתקה של תכנים, האחריות חלה על האתר שהעתיק את התכנים.  במקרה ומדובר בחברה , נבחן האם האחריות חלה על עובד מסוים שביצע את ההעתקה או שמא זה בוצע בהוראה ובידיעה של מנהלי החברה.    הטלת האחריות על עובד כרוכה בהמצאת ראיות נסיבתיות.

 

מבחינת סימני מסחר , הנושא עדיין פרוץ.  בתי משפט ברחבי העולם ניקו את מנועי החיפוש מאחריות משפטית להפרת סימן מסחרי.  על אף שהיו מספר תקדימים ותביעות בנושא, כיום אין איסור מובהק לקדם שמות מותגים אחרים ברשת – אך שוב , יש לעשות זאת באופן מושכל שלא גורם להונאה של הגולשים.

 

בכל מקרה , מומלץ לעקוב אחר התפתחויות בנושא.

    האם תרגום של מאמר נחשב כהכפלת תוכן ועשוי לגרור ענישה מגוגל? | כתיבת תוכן לאתר
    27 בMay 2012

    [...] במיוחד בארצנו הקטנטונת..  מלבד הסוגיה של פגיעה בזכויות יוצרים באינטרנט  קיימת גם הסוגיה של העתקת תכנים שגוגל [...]

השאר תגובה

צרו איתנו קשר

פוסטים נוספים

בעולם הדיגיטלי התחרותי של ימינו, משווקים ובעלי אתרים נדרשים להיות ערניים ומעודכנים בכל רגע נתון. לא מספיק רק ליצור תוכן איכותי ולקוות שהקהל יגיע

על פי ההגדרה היבשה "פרומפט הוא סוג של קלט בדוגמת הנחיה, שאלה או שאילתה המוזנת לתוך מודל שפה או בינה מלאכותית, כדי לקבל תצר

בעידן הדיגיטלי זמן הוא קריטי, וזה נכון גם בעולם ה-SEO. אחד האתגרים הגדולים ביותר לבעלי אתרים הוא להבטיח שדפים מהאתר שלהם מתאנדקסים במהירות על

גוגל דיסקבר (או ה- FEED של גוגל) הוא הממשק של גוגל שממליץ על תכנים רלוונטיים ישירות מתוך אפליקציית גוגל במובייל (אנדרואיד/אפל).   כחלק מהתהליך שבו

בגלישה באתרי אינטרנט או בקריאת מגזינים ועיתונים אנחנו ניתקל ב3 סוגים עיקריים של כתיבה: מאמר , ידיעה חדשותית וכתבה. ההבדלים ביניהם לא תמיד ברורים

אחד הנושאים שכל איש SEO (כולל אני בשנים האחרונות) נוהג לציין את חשיבותו בהקשר של מחקר מילים וכתיבת תוכן SEO לאתר, הוא נושא ה-